Powszechnie wiadomo, że na dobre zdrowie składa się kilka czynników. Jest to między innymi sen, aktywność fizyczna i oczywiście dieta. Jeśli jest ona nieodpowiednia i zawiera dużo niedobrych dla organizmu składników, to może wyrządzić duże szkody. Dieta jest ważna w życiu każdego człowieka, łącznie z osobami starszymi. Seniorzy potrzebują specjalnego żywienia, ponieważ ich organizm nie jest już tak młody i sprawny jak kiedyś. Zdrowe odżywianie może im zapewnić dobre samopoczucie, mniejszą ilość zachorowań oraz zdrowy wygląd. Z czego powinna składać się dieta osób starszych? Jakie są najważniejsze zasady, którymi podczas diety powinien kierować się senior? Tego wszystkiego dowiesz się poniżej!

Czy dieta w życiu człowieka jest ważna?

Na to pytanie można tak naprawdę odpowiedzieć jednym słowem: tak. Dieta jest bardzo ważna w życiu człowieka, ponieważ odpowiada za dostarczenie organizmowi odpowiednich składników odżywczych, witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednio zbilansowana dieta może pomóc w różnych aspektach zdrowia i życia:

  • dobrze zbilansowana dieta pozwali zachować długie zdrowia
  • jest również potrzebna w zapobieganiu chorobom
  • zdrowa dieta poprawi Twój stan zdrowia
  • może mieć wpływ również na dobre samopoczucie
  • odpowiednio zbilansowana dieta wzmocni Twój układ odpornościowy

Dlatego tak ważne jest, by dbać o to, co jemy i dostosować dietę do swoich potrzeb i możliwości.

Jak powinna wyglądać dieta osób starszych?

Jak powinna wyglądać dieta osoby starszej?Aby senior zachował zdrowie oraz świetne samopoczucie, to powinien przestrzegać kilku podstawowych zasad dotyczących zbilansowanej diety.

Spożywaj od czterech do pięciu małych posiłków w ciągu dnia. To zapobiegnie wzmożonemu głodowi oraz sprawi, że Twój układ trawienny nie będzie zbytnio przeciążony.

Posiłki powinieneś spożywać regularnie, aby organizm się do tego przyzwyczaił, a układ trawienny wiedział, kiedy będzie musiał intensywnie pracować podczas trawienia pokarmów.

Twoje dania powinny być wykonywane ze świeżych produktów.

Choć jeden z posiłków jedzonych w ciągu całego dnia powinien być ciepły.

Nie zapominaj o wodzie! Aby utrzymać odpowiednie nawodnienie ciała, powinieneś pić co najmniej dwa litry wody w ciągu dnia. Zalicza się do tego również herbata, ale nie napoje słodzone oraz kawa! Kiedy temperatury za oknami są dość wysokie, to koniecznie pij około 3 litrów wody na dobę!

W Twojej diecie powinno się znaleźć jak najwięcej owoców i warzyw, ponieważ to one są źródłem naturalnego błonnika, witamin oraz innych składników mineralnych. Najlepiej jeść je na surowo, ponieważ wtedy zawierają ich najwięcej, ale możesz je również ugotować na parze, zrobić przecier lub świeży sok!

Bardzo ważnym składnikiem dla każdego seniora jest oczywiście wapń. To on odpowiada za zdrowe kości, więc koniecznie musisz spożywać jego odpowiednią ilość. Wapń znajdziesz w mleku, jogurtach naturalnych oraz kefirze.

Koniecznie ogranicz spożywanie soli, która jest dla zdrowia bardzo szkodliwa! Negatywnie wpływa na ciśnienie tętnicze, co u seniora jest bardzo niebezpieczne. Sól można zastąpić różnymi ziołami i przyprawami, które nadadzą Twoim potrawom wyjątkowego smaku.

Warto jest również ograniczyć jedzenie tłustych mięs, wędlin i tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, ponieważ mogą one zwiększać poziom “złego” cholesterolu.

Koniecznie musisz wprowadzić do swojej diety ryby, drób, oleje roślinne oraz oliwę z oliwek. Te produkty są cennymi źródłami wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

Jeśli nie możesz poradzić sobie z gryzieniem lub/i połykaniem jedzenia, to możesz przygotowywać sobie płynne lub półpłynne posiłki, które mogą być również bardzo smaczne!

Jeśli masz specjalne wskazania dotyczące diety lub masz wątpliwości co do tego, jak powinna wyglądać Twoja dieta, to koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem. Ci specjaliści z całą pewnością pomogą Ci w doborze odpowiednich produktów, które będą dobre dla Twojego organizmu i zdrowia!

Jak nieodpowiednia dieta działa na organizm człowieka?

Niedobory lub nadmiar poszczególnych składników odżywczych w diecie mogą mieć negatywny wpływ na organizm człowieka. Poznaj najważniejsze przykłady:

Niedobór białka może prowadzić do osłabienia tkanek, spadku masy ciała i obniżenia odporności. Są to bardzo niebezpieczne konsekwencje dla seniorów, więc warto, aby takie osoby jadły dużo białka.

Nadmiar tłuszczu może prowadzić do otyłości i chorób układu krążenia, co w organizmach seniorów może prowadzić do bardzo przykrych konsekwencji.

Niedobór witamin i minerałów może prowadzić do różnego rodzaju niedoborów i chorób, takich jak anemia, niedobór wapnia czy choroby tarczycy.

Niedobór błonnika pokarmowego może prowadzić do zaparć i chorób układu pokarmowego. Błonnik jest bardzo ważny w życiu seniorów, ponieważ osoby starsze dość często mają problemy z wypróżnianiem się.

Zbyt mała ilość wody w diecie może prowadzić do odwodnienia organizmu. Kiedy jest ono zbyt duże, to często bywa tak, że senior musi trafić do szpitala, gdzie uzyska specjalistyczną pomoc w postaci kroplówek.

Po zapoznaniu się z tym artykułem, na pewno wiesz już, że dieta w życiu seniora jest bardzo ważna. Pomaga ona zachować odpowiednie zdrowie, co dla osób starszych jest bardzo istotne!