Ludzie w dzisiejszych czasach są zazwyczaj niecierpliwi i chcieliby spektakularnych efektów po tygodniu uprawianiu wybranej przez siebie aktywności fizycznej. Co poniektórzy idą na skróty, aby poprawić siłę czy wydolność i zażywają różnego rodzaju suplementy, które niekoniecznie korzystnie wpływają na zdrowie. Tak naprawdę nie ma drogi na skróty, a przykładem tego jest joga. Dlaczego warto uzbroić się w cierpliwość, ćwicząc jogę? 

Czym jest joga?

Praktyka jogi wywodzi się z Indii wiele tysięcy lat temu i do dziś cieszy się uznaniem oraz popularnością. Uznaje się ją za styl życia, który dąży do zachowania równowagi między ciałem a duszą. Warto również wiedzieć, że tradycyjne podejście do jogi zakłada ścieżkę rozwoju składającą się z ośmiu filarów, do których zalicza się:

  • yama, czyli zakazy,
  • niyama, czyli dyscyplina, cnoty,
  • asany, czyli pozycje,
  • pranajama, czyli świadomy oddech,
  • pratjahara, czyli wyciszenie umysłu,
  • dharana, czyli koncentracja,
  • dhyana, czyli medytacja,
  • samadhi, czyli kontemplacja.

Jakie są rodzaje jogi?

Nie ma jednej jogi, gdyż wyróżnia się kilka jej rodzajów. Każdy z nich odzwierciedla inny cel, jaki realizuje się, a także sposób, w jaki komunikuje się ciało z duszą. Najczęściej spotykamy się z terminem Hatha joga, czyli klasycznym stylem określający wszystkie części jogi, związane z ćwiczeniami. Do innych zaliczyć można m.in.:

  • ashtanga joga – dynamiczna, dążąca do uspokojenia umysłu i uzyskania perfekcji w wykonywaniu powtórzeń, a także odnalezienia swojego tempa ćwiczeń,
  • vinyasa joga – ceni sobie różnorodność ćwiczeń, jednak skupia się przede wszystkim na prawidłowym oddychaniu,
  • joga iyengara – poprzez dbałość o szczegóły wykonywania poszczególnych asan, pozwala na osiągnięcie balansu, równowagi i wzmocnienie ciała,
  • yin joga – charakteryzuje się statycznym wysiłkiem i intensywnym rozciąganiem, a także pozwala na osiągnięcie wewnętrznej harmonii,
  • kundalini joga – inaczej joga świadomości, gdyż pozwala na wyciszenie i oczyszczenie duchowe,
  • bikram joga – polega na wykonaniu podstawowych asan Hatha jogi, ale w pomieszczeniu o odpowiednio wysokiej temperaturze i wilgotności, co pomaga m.in. schudnąć,
  • power joga – idealne rozwiązanie dla osób lubiących intensywny wysiłek fizyczny,
  • air joga – stanowi połączenie jogi i akrobatyki.

Joga – dla kogo i co jest potrzebne?

Joga - czy warto?Tak naprawdę joga może być praktykowana przez każdego. Idealnie sprawdzi się dla osób młodych, w tym dzieci czy młodzieży, a także nie ma przeciwwskazań, aby wykonywać te praktyki w wieku podeszłym! Może stanowić zarówno urozmaicenie treningu osoby aktywnej, jak i być podstawowym źródłem aktywności fizycznej osób, które nie mają na co dzień zbyt dużo ruchu. Zaleca się ją m.in. osobom pracującym za biurkiem. Oprócz tego świetnie sprawdzi się u osób skarżących się na bóle pleców i karku, a także zmagających się z innymi schorzeniami. A w co się wyposażyć przy ćwiczeniu jogi? Przede wszystkim na sesję jogi przyda nam się:

  • dobra mata, najlepiej antypoślizgowa,
  • pokrowiec na matę,
  • luźny, przewiewny strój,
  • 2 koce, którymi po praktyce możemy się ewentualnie zawinąć,
  • 2 piankowe lub drewniane klocki,
  • wałek i pasek.

Dlaczego warto ćwiczyć jogę? 

Główną korzyścią z ćwiczenia jogi jest fakt, że przyczynia się do całkowitego relaksu i to zarówno na poziomie umysłu, jak i całego ciała. Po praktyce czujemy przyjemne zmęczenie i rozluźnienie. Można powiedzieć, że stanowi swego rodzaju reset całego organizmu. Jednak oprócz tego, istnieje wiele powodów, dla których warto regularnie ćwiczyć jogę, gdyż:

  • redukuje stres,
  • wspomaga trawienie,
  • wspomaga leczenie wielu dolegliwości,
  • poprawia krążenie,
  • polepsza oddech,
  • zwiększa elastyczność ciała,
  • pomaga w odchudzaniu,
  • oczyszcza organizm z toksyn.

Joga a sen

Regularne uprawianie jogi wspomaga codzienne funkcjonowanie, pozytywnie wpływa na pracę licznych układów, a także pozwala na rozluźnienie – zarówno pod kątem fizycznym, jak i psychicznym. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że przekłada się to również na zwiększenie jakości, a także poprawienie głębokości wypoczynek! Musimy jednak pamiętać, że to właśnie sen odpowiada za właściwą regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, przez co możemy robić postępy w każdej dyscyplinie sportowej, niezależnie od rodzaju. Stawiając na zdrowy wypoczynek, musimy jednocześnie zainwestować we właściwe dopasowany do anatomicznych kształtów ciała materac do spania. Przy jego wyborze warto uwzględnić osobiste potrzeby i preferencje użytkownika, czyli rodzaj wypełnienia, rozmiar oraz stopień twardości. W ten sposób możemy zadbać o właściwe wsparcie kręgosłupa oraz sylwetki, dzięki czemu gwarantuje komfortowy i zdrowy sen.

Joga to nie tylko ćwiczenia dbające o sylwetkę, ale także korzystnie oddziałują na niemalże każdą dziedzinę życia. Niezaprzeczalnie, wyróżnia się licznymi zaletami, dla których warto trochę dłużej poczekać. Ponadto jesteśmy w stanie nauczyć się cierpliwości, co w dzisiejszych czasach jest wyjątkowo ważne.